Najpopularniejsze rozszerzenia domen

Co to jest domena internetowa?
Wrzesień 5, 2016
Co to jest transfer domeny?
Wrzesień 8, 2016
Pokaż wszystkie

Najpopularniejsze rozszerzenia domen

W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, które zadaje sobie codziennie wielu początkujących webmasterów. Planując zakup swojego adresu www zastanawiają się, jakie są najpopularniejsze rozszerzenia domen i czym się kierować w ich wyborze.
Domena jest to unikalna nazwa internetowa, czyli adres strony www, dzięki któremu możemy dotrzeć w określony punkt w sieci. Składa się ona ze skrótu www, nazwy wybranej przez użytkownika oraz rozszerzenia np. .pl, .net, .org, czy innego, które stanowi integralna część adresu internetowego. Rozszerzenie co prawda jest ostatnim członem adresu domeny, niemniej jednak niezmiernie ważnym i nad jego wyborem należy zastanowić się w pierwszej kolejności.

Trochę historii

W 1985 roku została zarejestrowana pierwsza domena internetowa Symbolics z rozszerzeniem najwyższego poziomu .com. W początkowym okresie można było wybierać jedynie z 8 dostępnych rozszerzeń domen: .us, .uk, .gov, .mil, .org, .net, .edu, .il. W 1990 roku utworzono pierwszą w Polsce domenę najwyższego poziomu. W tej chwili jest zarejestrowanych około 240 milionów domen, z czego aż 104 miliony z rozszerzeniem .com i na drugim miejscu 15 milionów z rozszerzeniem .de.

Obecnie najpopularniejsze rozszerzenia domen

Według raportów NASK w drugim kwartale 2016 roku średnia dzienna liczba nowo rejestrowanych nazw domeny .pl wyniosła 2 877. W tym okresie największą popularnością wśród abonentów cieszyły się domeny w .pl, na kolejnym miejscu znalazły się domeny funkcjonalne, a najmniejszą popularnością cieszyły się domeny regionalne. W rozszerzeniu krajowym .pl zostało zarejestrowanych 200 847 nazw, co stanowiło 76,71% ogólnej liczby rejestracji. Liczba rejestracji w rozszerzeniach funkcjonalnych np. .com.pl, czy .info.pl wyniosła 47 530 nazw, co stanowiło 18,15% udziału we wszystkich rejestracjach. Pozostałe 5,14% udziału stanowiły nazwy w domenach regionalnych np. .waw.pl, .wroclaw.pl, których liczba wyniosła 13 466.
Wyraźnie widać, że rozszerzenie .pl jest liderem wśród użytkowników. Domeny regionalne natomiast tracą na znaczeniu na rzecz domen ogólnopolskich .pl, .com.pl wybieranych przez poszukujących domen z przeznaczeniem na polski rynek. Jednakże działając lokalnie, można również pomyśleć o domenie regionalnej np. .waw.pl.
Rejestr domen .pl na koniec czerwca 2016 roku miał 1 022 054 abonentów, z czego przedsiębiorcy stanowili 66,95%, a pozostałe 33,05% były to osoby fizyczne.

Zarządzanie domenami internetowymi

ICANN jest organizacją zarządzającą wszystkimi domenami na świecie, przez ustalanie ich struktury, podejmowanie decyzji o tworzeniu nowych rozszerzeń po nadzór nad działaniem światowych serwerów DNS. Poszczególnymi rozszerzeniami domen natomiast zarządzają specjalne organizacje takie jak EURiD zarządzający rozszerzeniem .eu, czy Naukowa Akademicka Sieć Komputerową NASK zarządzająca polską domeną narodową .pl oraz jej subdomenami.

Kilka słów o wyborze domen

Wszystkie składniki domeny internetowej mają znaczenie przy jej późniejszym funkcjonowaniu, a domena odpowiednio dobrana do działalności firmy to klucz do sukcesu w sieci. Po wybraniu nazwy głównej domeny trzeba zastanowić się nad jej rozszerzeniem, czyli końcówką, która może być powiązana wprost z działalnością firmy, jej lokalizacją, czy prowadzonymi działaniami. Za pośrednictwem adresu domeny można przekazać określone informacje na temat naszej strony lub przedsiębiorstwa, natomiast za pośrednictwem końcówki dokonać uściślenia. Przykładowo wybierając rozszerzenie funkcjonalne .agro.pl informujemy, że działamy w branży rolnej, natomiast użycie końcówki regionalnej .olsztyn.pl informuje o prowadzeniu działalności na terenie miasta Olsztyna.

Najpopularniejsze rozszerzenia domen- klasyfikacja

1. Domeny polskie

Główna domena PL
Jest domeną krajową najwyższego poziomu składającą się zawsze z dwóch liter (przykładowo .pl – Polska. .ru – Rosja, .hu – Węgry), zarządzaną przez ICANN. Jest ona zarezerwowana dla państwa lub terytorium zależnego.

Domeny funkcjonalne
Jeśli przykładowo firma działa w określonej branży i właścicielowi zależy zaakcentowaniu charakteru prowadzonej działalności w internecie domena funkcjonalna, będzie dla niego dobrym rozwiązaniem. Za jej użyciem przemawia niewysoki koszt (często są oferowane za 0 zł na pierwszy rok) oraz łatwość, z jaką potencjalni klienci mogą skojarzyć branżę, w której działa firma. Można posłużyć się na przykład domeną funkcjonalną .com.pl dla stron firmowych, .biz.pl dla biznesowych i .net.pl dla stron związanych z internetem (szerzej o tym poniżej).

Domeny regionalne
Jeżeli szukasz domeny internetowej i atrakcyjna krajowa jest już zajęta, rozszerzenie regionalne jest dobrą alternatywą. Domeny regionalne są dostępne dla każdego województwa, czy miasta jak np. waw.pl, elk.pl, szczecin.pl i są świetnym rozwiązaniem dla firm lokalnych utożsamiających się z danym regionem. Przemawia za nimi ich niska cena, która wynosi np. w przypadku rozszerzenia .legnica.pl 2,67 zł, a za odnowienie 12 zł. Jeżeli ktoś prowadzi zakład krawiecki w Legnicy, chcąc zwrócić uwagę osób z tego regionu, użyje nazwy krawiec.legnica.pl.

Domeny IDN – z polskimi znakami
Od września 2003 została wprowadzona przez NASK możliwość rejestracji domen z polskimi znakami. Z reguły są one wykorzystywane celem podkreślenia nazwiska lub nazwy firmy, jednakże internauci nie są przyzwyczajeni do ich używania. Sugeruje się np. firmom, których nazwa zawiera polskie znaki oprócz rejestracji domeny ze znakami polskimi, równoczesną rejestrację odpowiednika bez polskich znaków. Jest to istotne choćby ze względu na ewentualne problemy z obsługą domeny z polskimi znakami przez programy pocztowe.

2. Domeny globalne

Podstawowe z nich to domeny z końcówkami .com, .net, .org, które są domenami funkcjonalnymi, które nie wskazują na żaden kraj czy region. Nie ma żadnych ograniczeń dotyczących rejestracji domen globalnych, co pozwala firmom podkreślić, że ich oferta jest kierowana na rynki całego świata. Nie stanowi jednak problemu, by korzystały z tych rozszerzeń również firmy lokalne.

Powstały również nowe domeny globalne z rozszerzeniami typu .bike, .grapics, .camera, czy .holdings, umożliwiające bezpośrednie powiązanie z branżą lub tematyką strony. Rozszerzenia te są szczególnie przydatne w przypadku problemów ze znalezieniem wolnego adresu z popularnymi końcówkami .com, lub .net.

3. Domeny narodowe

Domeny narodowe zwane też krajowymi są dwuliterowe (np. .pl, .ru, .nl) i każde z państw posiada taką własną niepowtarzalną domenę. Zostały one stworzone i przydzielone państwom oraz odrębnym lub autonomicznym obszarom geograficznym, jednakże można z nich korzystać dowolnie. Domeny narodowe innych państw i terytoriów nieraz są wykorzystywane do stworzenia łatwych do zapamiętania adresów internetowych. Przykładowo domena .fm należąca do Mikronezji często jest wykorzystywana przez stacje radiowe, natomiast domena .tv należąca do wysp Tuvalu jest wykorzystana przez stacje telewizyjne.

4. Nowe rozszerzenia domen

Dają one nieograniczone możliwości, gdyż obecnie adresy internetowe będą mogły się kończyć niemal każdym słowem w każdym języku. Są to rozszerzenia typu .money, .cars, .hotel, .club, .link, .marketing, .video, które pozwalają również w maksymalny sposób dopasować adres do profilu firmy. Poza tym są szczególnie pomocne w przypadku, jeżeli szuka się wolnej nazwy a popularne rozszerzenia .com, czy net są już zajęte. Ciekawostką jest to, że nowe rozszerzenia nie staną się pożywka dla branży SEO, gdyż Google zapowiada, że nie wpłyną one na pozycje w rankingu.watch movie now

rozszerzenia domenwatch full movie Smurfs: The Lost Village 2017 online

Wybór rozszerzenia domeny

Polska firma powinna rejestrować rozszerzenie polskie .pl, choćby z racji jego popularności. Spośród wielu dostępnych warto stosować najpopularniejsze rozszerzenia domen, które bezpośrednio kojarzą się z działalnością firmy, takie jak:live streaming movie I Don’t Feel at Home in This World Anymore

.com.pl, .biz.pl – strony firm i biznesowe
.net.pl – strony związane z internetem
.edu.pl – strony związane z edukacją
.org.pl – strony organizacji
.gov.pl – strony rządowe
.info.pl – strony informacyjne

Wybierając rozszerzenie, należy określić, w jakiej branży będzie działała firma oraz jaki będzie jej zasięg. Można dzięki temu wskazać, że firma prowadząca serwis funkcjonujący pod daną domeną funkcjonalną jak .auto.pl działa w branży motoryzacyjnej, natomiast pod domeną regionalną jak waw.pl działa na terenie Warszawy.

Przykładowo firma Auto Import zajmuje się importem pojazdów samochodowych, ma siedzibę w Warszawie, działa na terenie województwa mazowieckiego. Może ona zarejestrować domeny, używając nazw:
autoimport.pl
autoimport.com.pl
autoimport.com
autoimport.eu

Dodatkowo firma ta może zarejestrować domenę używając rozszerzenia funkcjonalnego .auto.pl, np.:
zaimportuj.auto.pl
sprowadz.auto.pl

Może również z powodzeniem skorzystać z domeny regionalnej związanej z lokalizacją .waw.pl, np.:
autoimport.waw.pl

Firma Auto Import może skorzystać z każdego z powyższych rozszerzeń z osobna lub wykupić wszystkie domeny od razu. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wykupując wszystkie najlepiej jest jako główną domenę wybrać autoimport.pl, a pozostałe na nią przekierować.trailer film

Dopasowanie domeny i rozszerzenia

Bardzo istotne jest by rozszerzenia domeny jak i jej nazwa do siebie pasowały, gdyż ułatwia to zapamiętanie całości adresu przez internautów. Można to zobrazować na przykładzie firmy sprzedającej telefony gsm, gdzie domena np. telefony.gsm.pl lub sprzedzaztelefonow.gsm.pl będzie znacznie bardziej czytelna niż telefonygsm.pl czy sprzedzaztelefonowgsm.pl. Ponadto należy się starać, aby domena internetowa była jak najkrótsza- wtedy jest najłatwiejsza do zapamiętania przez użytkowników.

Podsumowanie

Sumiennie dobrana domena internetowa to klucz do odniesienia sukcesu i bezwzględnie należy pamiętać, że wszystkie elementy składające się na jej budowę są tak samo ważne. Rozszerzenie ma bardzo ważne znaczenie, a dobrane do profilu działalności firmy i jej lokalizacji, czy zasięgu przekazuje użytkownikowi maksimum informacji o firmie. Cały adres internetowy jest elementem marki firmy, a, jako że rejestracji domeny dokonujemy na lata, dlatego warto dokonać tego z rozwagą, gdyż niejednokrotnie będziemy ją wykorzystywać w celach promocyjnych. Mamy nadzieję, że dzięki tym informacjom poznałeś najpopularniejsze rozszerzenia domen i zaczerpnąłeś odrobinę wiedzy na ich temat.

Komentarze są wyłączone.